Digital Educational Resources as a Fundamental Tool for Learning During the COVID-19 Lockdown
Abstract
Introduction: Digital educational resources are tools made up of digital media designed to support the teaching-learning process. During the COVID-19 lockdown, they proved to be essential for educational continuity.
Objective: To analyze digital educational resources as a fundamental tool for learning during the COVID-19 lockdown.
Methods: A bibliographic review of studies published between 2019 and 2025 that address the integration of digital educational resources into pedagogical continuity during the COVID-19 lockdown was conducted at the Universidad Tecnológica del Sur, Azua, Dominican Republic, taking into account the impact of the COVID-19 lockdown on education, confinement and digitalization, as well as the challenges of access and sustainability. From a total of 96 articles, 50 were selected to make up the study sample.
Development: The health emergency accelerated the transition to virtual learning environments. Education benefited from the integration of new technologies, which allow for personalized learning and promote the development of critical socio-emotional skills in students. During the COVID-19 lockdown, digital educational resources facilitated access to information and learning tools. They also enhanced educational continuity and fostered autonomy and adaptability in both students and teachers.
Conclusions: The COVID-19 pandemic highlighted the importance of information and communication technologies and digital educational resources aimed at ensuring pedagogical continuity; however, it deepened the digital divide.
Keywords: Teaching-learning process; computerization of teaching; virtual learning platforms; vulnerabilities of online teaching; knowledge acquisition; educational technology.
Downloads
References
1. Linárez-Ríos Z. Uso de los recursos educativos tecnológicos en tiempos de COVID-19. Eduweb [Internet]. 2021 [citado 10/09/2025];14(2):287-300. Disponible en: https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/30
2. Manyari-del-Carpio SE, Vargas-Manyari JH, Cruz-Oyola IE. Recursos digitales favorecen el proceso de enseñanza y aprendizaje en tiempos de pandemia. Horizontes Rev Investig en Cs Educ. 2023;7(27):397-402. doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.524
3. UNESCO. Education in the time of COVID-19. UNESCO Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America and the Caribbean; 2020. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075_eng
4. Pérez-Jorge D, Ruiz-Ruiz J, Ariño-Mateo E. De la escuela excluyente a la escuela exclusiva, más allá de la regulación legislativa. Revista Inspiración Educativa (RIE). 2021; 1(4):6-19. Disponible en: https://portalciencia.ull.es/documentos/607813c2175ae461ae0961c5
5. Coll-Díaz C, Barriga-Arceo F, Engel-Rocamora A, Salinas-Ibáñez J. Evidencias de aprendizaje en prácticas educativas mediadas por tecnologías digitales. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2023; 26(2):9-25. doi:10.5944/ried.26.2.37293
6. Ruiz-Mera XI. Uso de tecnología de información y comunicación y su relación con el aprendizaje significativo en el área de matemática en los estudiantes del VII ciclo de la institución educativa secundaria Esteban Quevedo Chávez de Puerto Esperanza, Loreto-2020. Tesis. Universidad Católica Los Ángeles de Chambote. Pucallpa, Perú; 2020. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.13032/18412
7. Moreira-Vera MS, Pinargote-Navarrete CL. Uso de los recursos educativos digitales en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la U. E. Carlos Julio Arosemena Tola, Cantón Tosagua, Manabí. Ycs [Internet]. 2022 [citado 10/09/2025];6(11):58-89. Disponible en: https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/306
8. Madrigal-Sierra Y, Amayuela-Mora G, Cebrian-Martín DA, Mesa-Selmo AE. Recursos educativos digitales para la mejora de la comprensión lectora desde el contexto dominicano. Atenas. 2025;63(1):e11641:1-14. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10218159
9. Gutiérrez-González C, Montero-Caicedo L, Espitia-Maldonado L, Torres-Cubillos Y. Análisis de la producción científica relacionada con Recursos Educativos Digitales (RED) y Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA), entre 2000-2021. Revista de Investigación Educativa. 2023; 41(1):263-280. doi:10.6018/rie.518741
10. Paute B, Vásquez B. Elaboración de recursos digitales para fortalecer conocimientos en el área de lengua extranjera para el nivel A1 en la plataforma EVERA (entorno virtual emergente para reforzar el aprendizaje) año lectivo 2020-2021. Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana, Carrera de educación básica, Cuenca, Ecuador; 2022. Disponible en: https://ds-pace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/22394/1/UPS-CT009710.pdf
11. Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 6.ª ed. México: McGraw-Hill; 2014. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008
12. Barros S, Muriete R, Romano A. Educación y vida en común en tiempos de confinamiento. Textos y Contextos desde el Sur. 2020; Número Especial:27. Disponible en: https://www.revistas.unp.edu.ar/index.php/textosycontextos
13. Aguilar-Gordón FR. Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos. 2020; XLVI(3):213-223. doi:10.4067/S0718-07052020000300213
14. Herrera-Pavo MA, Amuchástegui G, Balladares-Burgos J. La educación superior ante la pandemia. Revista Andina de Educación. 2020; 3(2):2-4. doi:10.32719/26312816.2020.3.2.0
15. García FJ, Corell A, Abella V, Grande M. Online Assessment in Higher Education in the time of COVID-19. Education in the Knowledge Society. 2020; 21(12):1-26. doi:10.14201/eks.23086
16. Ducoing P. Una expresión de la desigualdad en educación. En: Casanova H, coord. Educación y pandemia: Una visión académica. México: IISUE, Universidad Nacional Autónoma de México; 2020. p. 58-59. Disponible en: https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
17. Sánchez M. Implementación de un sistema de gestión del aprendizaje para los colegios secundarios de Utcubamba-Amazonas. Tzhoecoen. 2017; 9(1):70-80. Disponible en: https://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/462/451
18. Rodicio-García ML, Ríos-de-Deus MP, Mosquera-González MJ, Penado-Abilleira M. La brecha digital en estudiantes españoles ante la crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 2020; 9(3):103-125. doi:10.15366/riejs2020.9.3.006
19. Chifla-Villon MR, Villacís-Macías CD, Chifla-Villon MP. El uso de un sistema de gestión de aprendizaje en el modelo educativo medio del Ecuador. Dominio de las Ciencias. 2020; 6(3):558-598. doi:10.23857/dc.v6i3.1415
20. MINERD. Ministerio de Educación de la República Dominicana. Plan Nacional de Educación: Año escolar 2020-2021. Santo Domingo, D.N.; 2020. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/transparencia/plan-estrategico-institucional-pei/plan-nacional-educacion-para-todos-preservando-la-salud/listados
21. Rapanta C, Botturi L, Goodyear P, Guàrdia L, Koole M. Online university teaching during and after the COVID-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education. 2020; 2(3):923-945. doi:10.1007/s42438-020-00155-y
22. Nainggolan S. Evaluating of digital platforms related online learning during COVID-19 pandemic: Students’ satisfaction view. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan. 2021; 13(2):1358-1365. doi:10.35445/alishlah.v13i2.912
23. Pérez D, Mann JE. Desafíos y potencialidades de la educación a distancia durante la crisis de COVID-19: Percepciones de maestros y actores clave de la República Dominicana. Congreso Internacional Ideice. 2021; 11:60-64. doi:10.47554/cii.vol11.2020.pp60-64
24. Ortega-Sánchez RM. Uso de Herramientas Tecnológicas en Tiempos de COVID-19. Revista Docentes 2.0. 2021; 12(1):31-39. doi:10.37843/rted.v1i1.223
25. Molina-García L. Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. ic editorial; 2014. Disponible en: https://www.iceditorial.com/pedagogia/6530-los-entornos-visuales-como-espacios-de-ensenanza-y-aprendizaje-9788416173068.html
26. Murillo-Sevillano IM, de-Jesús Murillo-Sevillano LN, Vintimilla-Burgos NP. Tecnología educativa en época de covid-19; experiencias en países de América Latina. Conrado [Internet]. 2022 [citado 10/09/2025]; 18(88):245-250. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000500245&lng=es&tlng=es
27. López-Maldonado NE, Rossetti-López SR, Rojas-Rodríguez IS, Coronado-García MA. Herramientas digitales en tiempos de covid-19: percepción de docentes de educación superior en México. RIDE [Internet]. 2021 [citado 10/09/2025];12(23). Disponible en: https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1108
28. Gallardo-Hurtado M, Díaz D. Brecha digital y educación virtual durante la pandemia de COVID-19. Desafíos y experiencias desde Venezuela. EP [Internet]. 2023 [citado 10/09/2025];4(2):20-34. Disponible en: https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/en-prospectiva/article/view/323
29. Varona Domínguez F. Ideas educacionales de Paulo Freire. Reflexiones desde la educación superior. Medisur [Internet]. 2020 [citado 10/09/2025]; 18(2):233-243. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000200233&lng=es
30. Rodríguez-Jiménez FJ, Pérez-Ochoa ME, Ulloa-Guerra Óscar. Competencia digital docente: retos durante la pandemia COVID-19. Magis [Internet]. 2022 [citado 10/09/2025];15:1-23. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/32948
31. Vargas-Franco A, López-Gil K, Torres-Casierra LM. La competencia digital docente en tiempos de pandemia: actitudes, prácticas y procesos formativos. Tecné. Episteme. Didaxis: TED [Internet]. 2024 [citado 10/09/2025];(55):226-45. Disponible en: https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/19025
32. García-Aretio L. COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED [Internet]. 2021 [citado 10/09/2025];24(1):9-32. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/28080
33. Domínguez-Hernández D. Competencias digitales docentes frente al COVID-19. RIESED [Internet]. 2022 [citado 10/09/2025];3(13):333-47. Disponible en: https://www.riesed.org/index.php/RIESED/article/view/158
34. Cárdenas-Zea MP, Carranza-Quimi WD, Plua-Panta KA, Solís-García M, Morales-Torres, M. La educación virtual en tiempos del covid-19: una experiencia en la maestría de educación. US [Internet]. 2021 [citado 10/09/2025]; 13(3):243-251. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300243&lng=es&tlng=es
35. Bernedo-Soto JC, Bernedo-Soto ML, Murillo Ticona TA. Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Ciencia Latina [Internet]. 2023 [citado 10/09/2025];7(2):10437-59. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6130
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yajaida Madrigal Sierra, Georgina Amayuela Mora, Rolando Rodríguez Puga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

