Information and Communications Technologies in the Teaching-Learning Process
Texto completo:
PDFResumen
Introduction: Information and communications technologies are applied as resources and tools for learning, while retaining, processing and transmitting digital information.
Objective: To support the use of Information and Communications Technologies in the teaching-learning process.
Methods: A search for scientific information was carried out on the Internet in the Department of Hospital Epidemiology of the Pediatric Hospital of Camagüey during the month of March 2024. It was structured in four stages: planning, design-management, analysis and elaboration-formalization. The analysis included 25 scientific articles and the PRISM (Preferred Reporting items for Systematic Reviews and Meta-Analysis) statement was taken into account.
Development: New technologies constitute a fundamental pillar in today´s modern world, since their evolution over time has favored educational systems. It is a new way of learning and teaching through channels of communication and exchange between students and teachers. They also promote interaction in a more autonomous way, improve learning and promote the acquisition of skills. With them, students can have a more leading role, to the point of becoming the architect of the educational process.
Conclusions: The scientific advance that society is going through implies changes in the educational activity. The diversity of scenarios, contexts and trend in education, impose new roles on the training process, which imply challenges for the professional of the future, the institutions, and the teachers in charge of their training.
Keywords: information technology; computer literacy; educational technology.
RESUMEN
Introducción: Las TecnologÃas de la Información y las Comunicaciones se aplican como recursos y herramientas para el aprendizaje, ya que retienen, procesan y transmiten información digital.
Objetivos: Fundamentar la utilización de las TecnologÃas de la Información y las Comunicaciones en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
Métodos: En el Departamento de EpidemiologÃa Hospitalaria del Hospital Pediátrico de Camagüey, se realizó una búsqueda de información cientÃfica en Internet durante el mes de marzo del 2024, estructurada en cuatro etapas: planeación, diseño-gestión, análisis y elaboración-formalización. El análisis comprendió 25 artÃculos cientÃficos y se tuvo en cuenta la Declaración PRISMA.
Desarrollo: Las nuevas tecnologÃas constituyen un pilar fundamental en el mundo moderno actual, pues su evolución a través del tiempo ha favorecido a los sistemas educativos. Se trata de una nueva forma de aprender y de enseñar mediante canales de comunicación e intercambio entre estudiantes y profesores. Promueven la interacción de forma más autónoma, mejora los aprendizajes y favorece la adquisición de habilidades. Con ellas, los estudiantes pueden tener un rol más protagónico, al punto de convertirse en el propio artÃfice del proceso educativo.
Conclusiones: El avance cientÃfico por el que transita la sociedad implica cambios en la actividad educativa. La diversidad de escenarios, contextos y tendencias en la educación imponen nuevos roles al proceso formativo, los que implican retos para el profesional del futuro, de las instituciones, y de los docentes encargados de su formación.
Palabras clave: tecnologÃas de la información; alfabetización informática; tecnologÃa educativa.
Palabras clave
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.