Esta revista NO APLICA cargos por publicación en ninguna etapa del proceso editorial

Se aceptan trabajos publicados en preprints y se promueve la apertura de datos de investigación. Convenientemente se aplica la política de arbitraje abierto.

 

Último número

Año 22 Vol 14 Número 2 Julio-Diciembre 2022

Publicado: 2022-07-31

Tabla de contenidos

Editorial

Jose Luis Hernández Cáceres
Pág(s):e562
110 lecturas

Artículos originales

Un sistema experto para el diagnóstico del trastorno depresivo basado en redes neuronales

Este trabajo propone un sistema de diagnóstico del trastorno depresivo para el Centro de Salud Juan Pablo II debido a que los especialistas aplican como método de evaluación el cuestionario BDI-II (Inventario de Depresión de Beck) que limita el proceso de diagnóstico porque solo contempla la sumatoria de un puntaje como resultado final. Por lo tanto, para mejorar el método de evaluación se propone la construcción de un modelo de diagnóstico basado en redes neuronales y la adaptación del cuestionario BDI-II  recopilando ítems del cuestionario asociados a sus respectivos factores establecidos: emocional, cognitivo, físico y motivación siendo las variables de entrada de la primera capa, teniendo tres capas ocultas y finalmente se obtendrá una capa de salida con el diagnostico general y específico que detalle el resultado del paciente a fin de que el especialista realice un personalizado plan de tratamiento que se ajuste mejor a las necesidades del paciente.

Abstract

This work proposes a diagnostic system for depressive disorder for the Juan Pablo II Health Center where the specialists apply the BDI-II questionnaire (Beck's Depression Inventory) as evaluation method, which limits the diagnostic process because it only contemplates the sum of a score as a final result. Therefore, to improve the evaluation method, the construction of a diagnostic model based on neural networks and the adaptation of the BDI-II collecting questionnaire items associated with their respective established factors: emotional, cognitive, physical and motivation, being the input variables of the first layer, having three hidden layers and finally an output layer will be sought with the general and specific diagnosis that details the result of the patient so that the specialist can make a personalized treatment plan that better adjusts to the patient needs.

Keywords: neural networks; diagnosis; depressive disorder; factors.

 

Kimberly Pocco
Pág(s):e519
108 lecturas
Caracterización de datos y ficheros de neurociencias. Una mirada actual

Para los neurocientíficos constituye un desafío realizar un seguimiento de los datos y metadatos generados en cada investigación y extraer con precisión toda la información relevante,  hecho crucial para interpretar resultados y requisito mínimo para que los investigadores construyan sus investigaciones sobre los hallazgos anteriores.

Se debe mantener tanta información como sea posible desde el inicio, incluso si esta pudiera parece ser irrelevante, además de registrar y almacenar los datos con sus metadatos de forma clara y concisa. Un análisis preliminar sobre la literatura especializada arrojó ausencia de una investigación detallada sobre cómo incorporar la gestión de datos y metadatos en las investigaciones clínicas del cerebro, en términos de organizar datos y metadatos completamente en repositorios digitales, recopilar e ingresar estos teniendo en cuenta su completitud, y sacar provecho de dicha recopilación en el proceso de análisis de los datos.

Esta investigación tiene como objetivo caracterizar conceptual y técnicamente los datos y metadatos de neurociencias para facilitar el desarrollo de soluciones informáticas para su gestión y procesamiento. Se consultaron diferentes fuentes bibliográficas, así como bases de datos y repositorios tales como: Pubmed, Scielo, Nature, Researchgate, entre otros. El análisis sobre la recopilación, organización, procesamiento y almacenamiento de los datos y metadatos de neurociencias para cada técnica de adquisición de datos (EEG, iEEG, MEG, PET), así como su vínculo a la estructura de datos de imágenes cerebrales (BIDS) permitió obtener una caracterización general de cómo gestionar y procesar la información contenida en los mismos.

Palabras Clave: información de datos; formato BIDS; metadatos; neurociencia; neurotecnologías.

Abstract

For neuroscientists, it is a challenge to keep track of the data and metadata generated in each investigation and accurately extract all the relevant information, a crucial fact to interpret results and a minimum requirement for researchers to build their investigations on previous findings.

Keep as much information as possible from the start, even if it may seem irrelevant and record and store the data with its metadata clearly and concisely. A preliminary analysis of the specialized literature revealed an absence of detailed research on how to incorporate data and metadata management in clinical brain research, in terms of organizing data and metadata completely in digital repositories, collecting and inputting them taking into account their completeness. , and take advantage of such collection in the process of data analysis.

This research aims to conceptually and technically characterize neuroscience data and metadata to facilitate the development of computer solutions for its management and processing. Different bibliographic sources were consulted, as well as databases and repositories such as: Pubmed, Scielo, Nature, Researchgate, among others. The analysis on the collection, organization, processing and storage of neuroscience data and metadata for each data acquisition technique (EEG, iEEG, MEG, PET), as well as its link to the brain imaging data structure (BIDS) allowed to obtain a general characterization of how to manage and process the information contained in them.

Keywords: data information; BIDS format; metadata; neuroscience; neurotechnologies.

Yaritza Contrera Contino, Arturo Orellana García, Karenia Ortega Santiesteban, Leodan Vega Izaguirre
Pág(s):e520
206 lecturas
Módulo Consulta externa del Sistema de información hospitalaria XAVIA HIS

La gestión de la información de salud del paciente, así como de los diferentes servicios que se brindan en los centros de atención de salud, constituyen elementos cruciales para prestar un servicio de salud de buena calidad. El Sistema de Información Hospitalaria XAVIA HIS, constituye una solución integral para la gestión médica de hospitales y centros de salud. En el módulo de Consulta externa se gestiona la información referente a la atención a pacientes ambulatorios en diferentes especialidades. El objetivo del presente trabajo es describir las principales funcionalidades y especialidades médicas incluidas en el módulo Consulta externa del sistema XAVIA HIS.

El desarrollo estuvo guiado por la metodología de desarrollo Proceso Ágil Unificado. variante UCI y fueron empleadas las tecnologías, herramientas y lenguajes que forman parte de la arquitectura del sistema definida por el Centro de Informática Médica, entre las cuales se pueden mencionar: Java Enterprise Edition 6 como plataforma de programación para el desarrollo y la ejecución del sistema, como sistema gestor de base de datos se empleó PostgreSQL 10, como herramienta de modelado Visual Paradigm para UML, la notación BPMN 2.0 (Business Process Management Notation) y el Lenguaje Unificado de Modelado (UML) y el estándar HL7 CDA® (Clinical Document Architecture) para homogeneizar la arquitectura de los documentos clínicos. El desarrollo de este módulo refuerza la base de conocimientos necesaria para la toma de decisiones clínicas y administrativas, mejora el acceso a la información y la calidad de la asistencia a los pacientes.

Palabras clave: consulta externa; historia clínica electrónica; sistema de información hospitalaria; XAVIA HIS.

 ABSTRACT

The patient’s health information management, as well as different services provided in health care centers, constitutes crucial elements to provide a good quality health service. The Hospital Information System XAVIA HIS establishes a comprehensive solution for hospitals and health centers medical management. The Outpatient module manages the information regarding outpatient care in different specialties. This paper aims to describe the main functionalities and medical specialties included in the Outpatient module of the XAVIA HIS system.

The development was guided by the AUP development methodology (an UCI variant), and to achieve it, the technologies, tools and languages used are part of the system architecture defined by the CESIM and mentioned as follow: Java Enterprise Edition 6 platform as the Runtime Environment, PostgreSQL 10 as the database management system, Visual Paradigm as modeling tool for UML, the BPMN 2.0 notation (Business Process Management Notation), the Unified Modeling Language (UML) and the HL7 CDA® (Clinical Document Architecture) standard to standardize the architecture of clinical documents. This module development reinforces the knowledge base necessary for clinical and administrative decision-making, improves access to information and patients’ care quality.

Keywords: electronic medical record, hospital information system, outpatient department, XAVIA HIS

Dainerys Castañeiro Rodríguez, Yenisel Molina Hernández, Nadiezka Milán Cristo, Leodan Vega Izaguirre, Yoandris Viquillón Romero, Josue Rodriguez Ronquillo, Yasser Manuel Garbey Bermudes, Dunior Socarrás Benítez
Pág(s):e540
81 lecturas
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Valoración de una metodología para integrar software educativo en Rehabilitación estomatológica

Introducción: Al elaborar una metodología es importante obtener los criterios de expertos antes de su aplicación.

Objetivo: Valorar la pertinencia de una metodología para la integración de  software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Rehabilitación I y II de Estomatología.

Métodos: Se realizó una investigación pedagógica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, en el año 2020. Los métodos teóricos fueron el histórico-lógico, inductivo-deductivo y analítico-sintético,  y como método empírico la encuesta. La aplicación del método Delphi permitió obtener la opinión de  17 expertos seleccionados por su alto coeficiente de competencia en la temática, acerca de la pertinencia de la metodología.

Resultados: La aplicación del cuestionario reveló que la mayoría de los expertos consideró cada indicador de la  dimensión validez de muy adecuado, solo  uno evaluó el indicador  etapas de la metodología  como adecuado y los  procedimientos de la etapa dos  como bastante adecuado.  Para la dimensión viabilidad casi la totalidad consideró muy adecuado los indicadores factibilidad de aplicación y posibilidad de generalización; esta última fue evaluada por un experto como adecuado. Al comparar los resultados de los siete indicadores con los puntos de corte se aprecia que los expertos en su conjunto los definen como muy adecuados.  

Conclusiones: La pertinencia de la metodología se constató con el criterio consensuado de los expertos aplicando el método Delphi, quienes consideraron muy adecuados los aspectos valorados, y realizaron aportes que permitieron perfeccionarla antes de su implementación. Sobre estas bases no fue necesario una segunda etapa de aplicación del método.

Palabras clave: criterio de expertos, método Delphi, metodología, investigación educativa, software educativo, integración.

Abstract 

Introduction: When developing a methodology, it is important to obtain the criteria of experts before its application. In a period preceding this research, a methodology with stages and procedures was defined for the development of educational software.

Objective: To assess the relevance of the methodology for the integration of educational software in the teaching-learning process of the subjects Rehabilitation I and II of Stomatology.

Method: A pedagogical research was carried out at the University Of Medical Sciences Of Holguín. To assess the relevance of the methodology, the Delphi method was applied, from which, through a survey applied to 17 experts selected for their high coefficient of competence in the subject, a consensus could be reached on the explored topic.

Results: The application of the questionnaire revealed that most of the experts considered each indicator of the validity dimension as very adequate; only one evaluated the indicator stages of the methodology as adequate and the procedures of stage two as quite adequate. For the feasibility dimension, almost all considered the feasibility of application and possibility of generalization indicators to be very adequate; the latter was evaluated by an expert as adequate. When comparing the results of the seven indicators with the cut-off points, it can be seen that the experts as a whole define them as very adequate.

Conclusions: The relevance of the methodology was verified with the agreed criteria of the experts, who considered the aspects evaluated to be very adequate, and made contributions that allowed it to be perfected before its implementation. On these bases, a second stage of application of the method was not necessary.

Keywords: expert criteria; delphi method; methodology; educational investigation; educational software.

Mildred Gutiérrez Segura, Lizandro Michel Pérez García, Elisa Álvarez Infante, Alina María Ruiz Piedra
Pág(s):e563
27 lecturas
La competencia estadística en la dimensión investigativa del Médico General Integral

Introducción: Los estudios orientados al desarrollo y perfeccionamiento del sistema de competencias del modelo de profesional del médico general integral (MGI), no identifican la competencia estadística como tal, ni  los modos de actuación que, con respecto a la utilización de esta herramienta auxiliar, debe reflejar su actividad científica.

Objetivo: Fundamentar y definir la competencia estadística para la formación de la dimensión investigativa del especialista en MGI.

Método: Se realizó una investigación documental orientada a sistematizar los fundamentos que acreditan la utilización de la Estadística como herramienta auxiliar en la actividad científica del MGI y los elementos que determinan la articulación de la competencia estadística al sistema de competencias específicas de la profesión. De una amplia revisión bibliográfica en bases de datos académicas se identificaron 47 referencias bibliográficas, de las cuales 30 se adherían  a la temática abordada.

Resultados: La asimilación de los modos de actuación estadística garantiza que el MGI domine el tratamiento adecuado de los conjuntos de datos y el análisis crítico de resultados durante el desarrollo de la actividad científica de su profesión. Se propone una definición de competencia estadística y en correspondencia los modos de actuación que deben ser aprehendidos por los especialistas de MGI. La inclusión de la competencia estadística al sistema de competencias profesionales específicas del médico general integral constituye una alternativa para mejorar la calidad de la formación para la dimensión investigativa.

Conclusiones: La integración de la competencia estadística al sistema de competencias profesionales específicas del MGI constituye una alternativa para mejorar la calidad del proceso de formación de la dimensión investigativa en esta especialidad.

Palabras clave: estadística; actividad científica; competencias profesionales; modos de actuación profesional; medicina general integral.

ABSTRACT

Introduction: The studies that are oriented to the development and improvement of the system of competencies of the professional model of the comprehensive general practitioner, do not identify the statistical competence as such, nor the modes of action that, with respect to the use of this auxiliary tool, should reflect their scientific activity.

Objective: To base and define the statistical competence for the training in the investigative dimension of the specialist in Comprehensive General Medicine.

Method: A documentary research was carried out aimed at systematizing the foundations that prove the use of Statistics as an auxiliary tool in the scientific activity of the comprehensive general practitioner and the elements that determine the articulation of statistical competence to the system of specific competences of the profession. From an extensive bibliographic review in academic databases, 47 bibliographic references were identified, of which 30 adhered to the topic addressed.

Results: The assimilation of the modes of statistical action guarantees that the comprehensive general practitioner masters the proper treatment of data sets and the critical analysis of results during the development of the scientific activity of his profession. A definition of statistical competence is proposed and correspondingly the modes of action that must be apprehended by MGI specialists. The inclusion of statistical competence to the system of specific professional competences of the comprehensive general practitioner constitutes an alternative to improve the quality of training for the investigative dimension.

Conclusions: The integration of the statistical competence to the system of specific professional competences of the MGI constitutes an alternative to improve the quality of the training process of the investigative dimension in this specialty.

Keywords: statistics; scientific activity; professional skills; professional performance modes; comprehensive general medicine.

Omar Pérez Grenier, Elizabeth Collazo Acosta
Pág(s):e531
35 lecturas
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SIPEA: Web Application for Celia Sánchez Manduley Hospital in Manzanillo, Cuba

La anemia afecta a millones de personas anualmente, esta obedece a múltiples causas y compromete el crecimiento, desarrollo y aprendizaje. Las herramientas actuales ofrecen al médico no especialista en hematología solo cifras. El presente trabajo propone una aplicación web con la cual se pretende brindar a los médicos del Hospital Celia Sánchez Manduley en Manzanillo una herramienta para la determinación del tipo morfológico de anemia, la elaboración de un listado de las posibles causas que la originan, así como el almacenamiento de datos de los pacientes para futuras investigaciones, y con ello contribuir a la toma de decisiones, en particular, al proceso de diagnóstico, y a una mejor gestión de información en el hospital. Para la aplicación se utilizaron los lenguajes HTML, CSS, JavaScript y PHP, el servidor web Apache, el framework PHP CodeIgniter, el gestor de base de datos MariaDB y el entorno de desarrollo Visual Studio Code.

Palabras clave: anemia; hematología; sitio web.

 

Abstract

Anemia is the most common blood disorder in the world, affecting millions of people yearly. It has multiple causes and jeopardizes development, growth and learning. Current tools provide non-hematologist doctors with just numbers. The present paper proposes a web application intended to provide doctors at Celia Sánchez Manduley Hospital in Manzanillo with a tool for determining the morphologic type of anemia, creating a list of possible causes, and also storing patient data in a database for future researches. As an information system, the website constitutes a powerful tool for the decision-making process, in particular, the diagnostic process, intended to provide more detailed information on anemia as well as to foster the information management at the hospital. For the application, HTML, CSS, JavaScript and PHP were used as languages; Apache as a web server; CodeIgniter as a PHP framework; MariaDB as a database management system; and Visual Studio Code as a development environment.

Key words: anemia; hematology; web site.

 

 

 

Antonio Mustelier Hechavarria, Fidel Enrique Castro Diéguez, Alberto Verdecia Cabrera, Adriel Alejandro Aliaga Benavides, Julio Hechavarría Figueredo
Pág(s):e480
108 lecturas
Software de Biología Molecular como herramienta educativa en el primer año de la carrera de medicina

Resumen

Introducción: La asignatura Biología Molecular constituye un gran desafío para los estudiantes del primer año de Medicina, pues se imparte en la etapa de adaptación a la Educación Superior. El objetivo de esta investigación consistió en confeccionar un software educativo offline de la asignatura Biología Molecular como instrumento de trabajo que permitiera aplicar una nueva estrategia metodológica del proceso de enseñanza-aprendizaje de los profesores y estudiantes del primer año de la carrera de Medicina.

Método: Se programó en HTML y se distribuyó a todos los estudiantes y profesores de la asignatura Biología Molecular del curso 2021. Se aplicó una nueva estrategia metodológica altamente participativa de los estudiantes. Se analizaron los resultados académicos de 279 estudiantes que examinaron en las tres convocatorias de exámenes finales de la asignatura, midiendo y graduando el rendimiento académico obtenido con el empleo del software educativo.

Resultados: El software educativo diseñado con apariencia de un sitio Web presenta un menú principal con opciones de presentación, instrucciones, plan calendario, conferencias, guías de estudio para las clases talleres, autoevaluaciones y una biblioteca. Funciona en cualquier dispositivo que posea un navegador de internet. Se alcanzó un elevado rendimiento académico acompañado de una alta calidad del mismo.

Conclusiones: El software educativo fue empleado exitosamente por estudiantes y profesores; constituyó la herramienta fundamental para el cambio metodológico aplicado en la impartición de la asignatura y se obtuvo  un elevado rendimiento académico por parte de los estudiantes.

Palabras clave: software educativo; biología molecular; autoevaluación; rendimiento    académico.

 

Abstract

Introduction: The subject Molecular Biology constitutes a great challenge for the students of the first year of Medicine, since it is taught in the stage of adaptation to Higher Education. The objective of this research was to develop an educational software for the subject of Molecular Biology as a working tool that would allow the application of a new methodological strategy for the teaching-learning process of teachers and students of the first year of Medicine.

Method: The educational software was programmed in HTML and distributed to all students and teachers of the subject Molecular Biology of the 2021 course. A new methodological highly participative strategy of students was applied. The academic results of 279 students who took the three final exams of the course were analyzed, measuring and grading the academic performance obtained with the use of the educational software.  

Results: The educational software designed to look like a website presents a main menu with presentation options, instructions, calendar plan, lectures, study guides for classes, workshops, self-evaluations and a library. It works on any device with a web browser. High academic performance accompanied by high academic quality was achieved.

Conclusions: The educational software was successfully employed by students and teachers, which was fundamental for the methodological change applied in the teaching of the subject with a high academic performance.

Key words: educational software; molecular biology; self-evaluation; academic performance.

 

Gilberto Tarano Cartaya, Tammy Fernández Romero, Lázaro Elier Alba Zayas
Pág(s):e539
60 lecturas
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Software educativo de Metabolismo-Nutrición para el proceso docente del primer año de medicina en la facultad “Victoria de Girón”

Introducción: La asignatura Metabolismo-Nutrición es una asignatura que los estudiantes del primer año de Medicina asimilan con mayor facilidad que su predecesora Biología Molecular. Esto se debe al intenso entrenamiento en esta última y al haber pasado la adaptación del primer periodo. El objetivo de esta investigación consistió en confeccionar un software educativo offline de la asignatura de Metabolismo-Nutrición como instrumento de trabajo que permitiera continuar aplicando otra nueva estrategia metodológica del proceso de enseñanza-aprendizaje de los profesores y estudiantes del primer año de la carrera de Medicina, basada en las esencialidades de los procesos metabólicos a estudiar en la misma.

Materiales y métodos: El software educativo se programó en HTML y se distribuyó a todos los estudiantes y profesores de la asignatura Metabolismo-Nutrición del curso 2021. Se aplicó una nueva estrategia metodológica altamente participativa de los estudiantes y se implementó un algoritmo como estrategia metodológica de las “invariantes para el estudio de una vía o proceso metabólico”. Se analizaron los resultados académicos de 227 estudiantes que examinaron en las tres convocatorias de exámenes finales de la asignatura, midiendo y graduando el rendimiento académico obtenido con el empleo del software educativo.

Resultados: El software educativo diseñado con apariencia a un sitio web presenta un menú principal con opciones de presentación, orientaciones, plan calendario, trabajo extraclase, conferencias, guías de estudio para las clases talleres, autoevaluaciones y una biblioteca. Funciona en cualquier dispositivo que posea un navegador de internet. Se alcanzó un elevado rendimiento académico acompañado de una alta calidad del mismo.

Conclusiones: El software educativo fue empleado exitosamente por estudiantes y profesores, lo que fue fundamental para el cambio metodológico aplicado en la impartición de la asignatura con un elevado rendimiento académico.

Palabras clave: software educativo; metabolismo-nutrición; autoevaluación; rendimiento académico.

 

Abstract

Introduction: Metabolism-Nutrition is a subject that first-year medical students assimilate more easily than its predecessor Molecular Biology. This is due to the intense training in the latter and to having passed the adaptation of the first period. The objective of this research was to develop an offline educational software for the Metabolism-Nutrition subject as a working tool that would allow the continued application of another new methodological strategy for the teaching-learning process of teachers and students in the first year of the Medicine course, based on the essential aspects of the metabolic processes to be studied.

Materials and methods: The educational software was programmed in HTML and distributed to all students and teachers of the Metabolism-Nutrition course of the 2021 course. A new highly participative methodological strategy was applied to the students and an algorithm was implemented as a methodological strategy of the "invariants for the study of a metabolic pathway or process". The academic results of 227 students who examined in the three final exams of the subject were analyzed, measuring and grading the academic performance obtained with the use of the educational software.

Results: The educational software designed with the appearance of a website presents a main menu with presentation options, orientations, calendar plan, extra-class work, conferences, study guides for the classes, workshops, self-evaluations and a library. It works on any device with a web browser. High academic performance accompanied by high academic quality was achieved.

Conclusions: The educational software which was fundamental for the methodological change applied in the teaching of the subject was successfully employed by students and teachers, with a high academic performance.

Keywords: educational software; metabolism-nutrition; self-evaluation; academic performance.

 

Gilberto Tarano Cartaya, Tammy Fernández Romero, Lázaro Elier Alba Zayas
Pág(s):e546
27 lecturas
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Hipermedia Cardiología II para el diagnóstico de las arritmias cardiacas en las ciencias médicas

Introducción: Debido a  dificultades detectadas en el desempeño sobre el diagnóstico de las arritmias cardiacas de los estudiantes de pregrado y postgrado de la carrera de medicina y por lo necesario que es el dominio de estos conocimientos para el perfil del graduado de algunas de las especialidades de ciencias médicas se hace necesario y pertinente desarrollar herramientas educativas que contribuyan a resolver ese problema.  Teniendo como antecedente el curso a distancia sobre arritmias cardíacas basado en una hipermedia del mismo nombre, que actualmente no es utilizable por obsolescencia tecnológica y que el uso de software educativo constituye una alternativa que contribuye a elevar la calidad  de la docencia se realizó este proyecto.

Objetivo: Elaborar una versión actualizada de la hipermedia Arritmias Cardíacas desde el punto de vista tecnológico.

Métodos: Se realizó un proyecto de innovación tecnológica. Para la construcción de la hipermedia se siguió la guía cubana de migración a software libre; se utilizaron  HTML5, hojas de estilo en cascada y JavaScript versión 1.5

Resultados: Se desarrolló una nueva versión de la hipermedia Arritmias Cardíacas sobre tecnología WEB, multiplataforma y de código abierto que podrá ser utilizada en  el proceso de enseñanza-aprendizaje de las disciplinas médicas que tratan la entidad.

Conclusiones: La Hipermedia Arritmias Cardíacas es un material de apoyo a la docencia, tecnológicamente actualizado, para que los estudiantes de pregrado y postgrado desarrollen habilidades en el diagnóstico de las arritmias cardiacas pues sus contenidos abordan características, conducta a seguir, electrocardiogramas y sonidos de las arritmias cardiacas.

Palabras clave: electrocardiogramas de arritmias; sonidos de arritmias; diagnóstico de arritmias.

ABSTRACT

Introduction: Due to the difficulties detected in the performance of undergraduate and postgraduate medical students in the diagnosis of cardiac arrhythmias and the need to master this knowledge for the graduate profile of some of the medical science specialties, it is necessary and pertinent to develop educational tools that contribute to solve this problem.  This project was carried out, taking as a background the distance course on cardiac arrhythmias based on a hypermedia of the same name, which is currently unusable due to technological obsolescence and that the use of educational software constitutes an alternative that contributes to raise the quality of teaching.

Objective: To develop an updated version of the hypermedia Cardiac Arrhythmias from a technological point of view.

Methods: A technological innovation project was carried out. For the construction of the hypermedia, the Cuban guide for migration to free software was followed; HTML5, cascading style sheets and JavaScript version 1.5 were used.

Results: A new version of the Cardiac Arrhythmias hypermedia was developed on WEB technology, multiplatform and open source that can be used in the teaching-learning process of the medical disciplines that deal with this entity.

Conclusions: The Cardiac Arrhythmias Hypermedia is a technologically updated teaching support material for undergraduate and postgraduate students to develop skills in the diagnosis of cardiac arrhythmias as its contents address characteristics, conduct to follow, electrocardiograms and sounds of cardiac arrhythmias.

Keywords: electrocardiograms of arrhythmias; arrhythmia sounds; arrhythmia diagnosis.

Ricardo Fernández Rodríguez, René Arenas Gutiérrez, Gabriel Perdomo González, Katia Conrada García Hernández, Tamara Vilches Juanes
Pág(s):e577
41 lecturas
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La calidad de la docencia en Entornos Virtuales de Aprendizaje, necesidad del conocimiento integral de los docentes.

Introducción: En ocasiones los docentes tienen falta de motivación por la incorporación de nuevas técnicas de enseñanza, presentan una preparación mínima o desactualizada de las ventajas de las tecnologías. En otras, poseen habilidades instrumentales para el uso de las TIC, pero no para su uso reflexivo y crítico, para recibir, procesar, producir y compartir información que favorezca la gestión del conocimiento.

Objetivo: Determinar las necesidades de aprendizaje y/o actualización de los docentes de la facultad en el uso de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje.

Método: Se realizó un estudio descriptivo, de corte transversal, desde septiembre a diciembre del 2021. En el estudio participaron 132 profesores del universo la Facultad de Ciencias Médicas " Calixto García”.  Se aplicó a cada profesor un cuestionario, creado por los autores.  El tratamiento de los datos se realizó mediante el sistema SPSS.

Resultados: Acerca del nivel de Habilidades en Entornos Virtuales de Aprendizaje, hay que destacar que en el grupo de estudio no se encontró el nivel Muy Alto.  Según categoría docente el nivel Poco de habilidades se manifestaron en Profesor Titular con un 81,82 %, Profesor Auxiliar de 66,67 %, Profesor Asistente con 56,25 % y en la categoría docente de Instructor predominó el nivel Bajo con el 64 %.  Conclusiones: Promover capacitaciones para la adquisición de destrezas y habilidades en el uso de herramientas tecnológicas que apoyen los procesos educativos, elevando la calidad de la educación.

Palabras clave: Calidad; entornos virtuales; proceso de enseñanza aprendizaje.

Abstract

Introduction: Sometimes teachers lack motivation for the incorporation of new teaching techniques, they have minimal or outdated preparation of the advantages of technology. In others, they have instrumental skills for the use of ICTs, but not for their reflective and critical use, receive, process, produce and share information that favors knowledge management. 

Objective: To determine the learning and/or updating needs of faculty teachers in the use of virtual teaching-learning environments.

Method: A descriptive, cross-sectional study was carried out from September to December 2021. 132 professors from the "Calixto García" Faculty of Medical Sciences participated in the study. A questionnaire created by the authors was applied to each professor. The treatment of the data was carried out using the SPSS system. 

Results: Analyzing the level of Skills in Virtual Learning Environments, it should be noted that the Very High level was not found in our study group. According to the teaching category, we should highlight that the Little level of skills was manifested in Full Professor with 81.82%, Assistant Professor with 66.67%, Assistant Professor with 56.25% and in the teaching category of Instructor the Low level prevailed with 64%. 

Conclusions:  Promote training for the acquisition of skills and abilities in the use of technological tools that support educational processes, raising the quality of education.

Keywords: quality; virtual environments; teaching learning process.


 
Gisela Sanjuán Gómez, Olga Rabell Piera, Gilberto Daniel del Castillo Saiz, Margarita Gómez Martínez, Isabel Cristina Morales Velazquez
Pág(s):e558
50 lecturas
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Prototipo de multimedia educativa para la ensenanza-aprendizaje de los indicadores del recurso cama hospitalaria. Cuba, 2020

Introducción: En la Facultad de Tecnología de la Salud se estudia la carrera Sistemas de Información en Salud que incluye en su plan de estudios diversas asignaturas como Sistemas de Información de Estadísticas de Salud que se encarga del estudio de los indicadores hospitalarios del recurso cama, que se imparten de forma tradicional y no tienen una herramienta tecnológica de apoyo que facilite el proceso educativo.

Objetivo: Diseñar un prototipo de multimedia educativa que favorezca el auto-aprendizaje de los indicadores del recurso cama hospitalaria en la asignatura Sistemas de Información de Estadísticas de Salud de la carrera Sistemas de Información en Salud.

Método: Se realizó un estudio de desarrollo tecnológico donde fueron encuestados estudiantes y se entrevistó a la profesora de la asignatura para la obtención de la información. Se utilizó la metodología de Proceso Unificado de Desarrollo y el Lenguaje Unificado de Modelado. Se emplearon las herramientas Visual Paradigm para el modelado, Axure para la creación del prototipo y Mediator para el futuro diseño de la multimedia.

Resultados: Se identificaron los problemas de aprendizaje desde la visión de alumnos y profesores que permitió diseñar el prototipo de multimedia educativa sobre los indicadores hospitalarios del recurso cama, que fue considerado útil y pertinente.

Conclusiones: Se diseñó un prototipo de multimedia educativa que de manera combinada con el método actual de enseñanza facilitarán y efectuarán de forma dinámica las actividades en el proceso docente educativo.

Palabras clave: multimedia educativa; indicadores hospitalarios; recurso cama hospitalaria.

Abstract

Introduction: Health Information Systems career is included In the Faculty of Health Technology; the career have in its curriculum subjects as Health Statistics Information Systems, in which the study of hospital resource bed indicators is carried out; the subject is taught in a traditional way and does not have a technological support tool that facilitates the educational process.

Objective: To design an educational multimedia prototype that favors self-learning of the indicators of the hospital bed resource in the Health Statistics Information Systems subject of the Health Information Systems career.

Method: A survey of students and interview of teachers permitted to obtain the information needed to carry out a study of technological development using Unified Development Process methodology and Unified Modeling Language;  Visual Paradigm tools were used for modeling; Axure for prototyping and Mediator for future multimedia design.

Results: There were identified learning problems from the perspective of students and teachers, which allowed the design of the educational multimedia prototype on hospital bed resource indicators, considering it useful and pertinent.

Conclusions: The design of the educational multimedia prototype, combined with the current teaching method, will facilitate and dynamically carry out the activities in the educational teaching process.

Keywords: educational multimedia; hospital bed resource; hospital indicators.


Aimee Mompié Rivero, Maria del Carmen Pría Barros, Mario Barrientos Rodríguez, Mirna Cepero Ravelo
Pág(s):e544
27 lecturas
Arquitectura de información para indicaciones médicas de signos vitales y ventilación

Introducción: La Historia Clínica es el documento principal en el sistema de información hospitalaria, imprescindible en sus vertientes asistencial y administrativa. Las nuevas tecnologías de la Informática y las comunicaciones han permitido informatizar todos los procesos del sistema de salud. Desde el punto de vista técnico, la informatización de los registros médicos, debe tener en cuenta la correcta descripción de las indicaciones médicas, más aún en los pacientes hospitalizados en las unidades de cuidados intensivos, por su estado de gravedad.

Objetivo: desarrollar el prototipo de la aplicación informática que permitirá la gestión de la información del registro de las indicaciones médicas de signos vitales y ventilación de las historias clínicas en el Hospital Clínico-Quirúrgico Docente León Cuervo Rubio de la provincia de Pinar del Río.

Métodos: la investigación que se describe obedeció a un estudio de desarrollo tecnológico, para su desarrollo se emplearon métodos teóricos y empíricos.

Resultados: la investigación permite a los programadores desarrollar la aplicación informática para el registro de las indicaciones médicas de signos vitales y ventilación en la historia clínica tradicional, por una solución informatizada, a partir de la descripción del negocio, sus requisitos e interacciones.  

Conclusiones: se alcanzó un gran impacto social en nuestro sistema de salud tanto a nivel provincial como nacional, ya que no existe este sitema y beneficiaria tanto al paciente, como a los profesionales y a la misma institución al abaratar los costos.

Palabras clave: información Clínico- Hospitalario; prototipo; indicaciones médicas; signos vitales; ventilación.

Abstract

Introduction: The Clinical History is the main document in the hospital information system, essential in its care and administrative aspects. The new information technology and communications have made it possible to computerize all the processes of the health system. From a technical point of view, the computerization of medical records must take into account the correct description of medical indications, especially in patients hospitalized in intensive care units, due to their state of seriousness.

Objective: to develop the prototype of the computer application that will allow the management of the information of the registry of the medical indications of vital signs and ventilation of the medical records at the León Cuervo Rubio Teaching Clinical-Surgical Hospital in the province of Pinar del Río.

Methods: the research that is described obeyed a study of technological development, for its development theoretical and empirical methods were used.

Results: the research allows the programmers to develop the computer application for the registration of the medical indications of vital signs and ventilation in the traditional clinical history, by a computerized solution, based on the description of the business, its requirements and interactions.

Conclusions: a great social impact was achieved in our health system both at the provincial and national level, since this system does not exist and it would benefit patient, professional and the institution itself by reducing costs.

Keywords: Clinical-Hospital information; prototype; medical indications; vital signs; ventilation.

Yoel Chala Castañeda, Mayenny Linares Río, Pedro Ricardo Hernández Campo, Darianna Cruz Márquez, Yantiel Frances Acosta
Pág(s):e532
14 lecturas
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Artículos de revisión

Fusión de datos multimodales de neurociencias generados en estudios EEG-fMRI, un análisis temático

La actividad cerebral tiene múltiples atributos, entre ellos los eléctricos, metabólicos, hemodinámicos y hormonales. Los métodos modernos para estudiar las funciones cerebrales como el PET (Tomografía por Emisión de Positrones), fMRI (Imagen de Resonancia Magnética Funcional) y MEG (Magnetoencefalograma) son ampliamente utilizados por los científicos. Sin embargo, el EEG es una herramienta utilizada para la investigación y diagnóstico debido a su bajo costo, simplicidad de uso, movilidad y la posibilidad de monitoreo a largo tiempo de adquisición. Para detectar e interpretar las características relevantes de estas señales, se describe cada proceso por su escala temporal (EEG) y espacial (fMRI). La presente investigación se enfoca en realizar una revisión bibliográfica sobre la integración de datos multimodales EEG-fMRI que propicie valorar su importancia para el desarrollo de algoritmos de fusión y su uso en el contexto cubano. Para ello se analizaron documentos con altos índices de citas en la literatura, donde se destacan autores precursores de los temas en análisis. Los estudios multimodales EEG-fMRI generan múltiples datos temporales y espaciales con alto valor para la medicina basada en evidencia. La integración de los mismos provee un valor agregado en la búsqueda de nuevos métodos diagnóstico, aplicando minería de datos, Deep learning y algoritmos de fusión.  En este trabajo se pone en relieve la existencia de baja resolución temporal de fMRI y por otro lado la baja resolución espacial de EEG, por lo que la integración de ambos estudios aumentaría la calidad de su información.

Palabras Clave: análisis; EEG; estudios multimodales; fusión de datos de neurociencias; fMRI.

Abstract

Brain activity has multiple attributes, including electrical, metabolic, hemodynamic, and hormonal. Modern methods for studying brain functions such as PET (Positron Emission Tomography), fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging), and MEG (Magnetoencephalogram) are widely used by scientists. However, the EEG is a tool used for research and diagnosis due to its low cost, simplicity of use, mobility and the possibility of long-term monitoring of acquisition. To detect and interpret the relevant characteristics of these signals, each process is described by its temporal (EEG) and spatial (fMRI) scale. The present research focuses on conducting a bibliographic review on the integration of multimodal EEG-fMRI data that favors assessing its importance for the development of fusion algorithms and their use in the Cuban context. For this, documents with high rates of citations in the literature were analyzed, where precursor authors of the topics under analysis stand out. Multimodal EEG-fMRI studies generate multiple temporal and spatial data with high value for evidence-based medicine. Their integration provides added value in the search for new diagnostic methods, applying data mining, Deep learning and fusion algorithms. This work highlights the existence of low temporal resolution of fMRI and, on the other hand, the low spatial resolution of EEG, so the integration of both studies would increase the quality of their information.

Keywords: Analysis, EEG, fMRI, multimodal study, neuroscience data fusion.


Arturo Orellana García, Wildys de la Cruz Olivares, Jesús Enrique Fuentes González
Pág(s):e528
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Beneficios y limitaciones del Blockchain en contratos inteligentes en el sector salud. Una revisión de la literatura

La aparición de los Smart Contracts dentro de la tecnología Blockchain es clave por sus diversas aplicaciones en el sector salud, siendo de gran utilidad en procesos específicos, debido a que son protocolos informáticos automatizados, cuyo objetivo es ejecutar sus términos o acuerdos con seguridad y transparencia, sin la intervención de terceros, facilitando la lógica comercial. Algunos ejemplos de su uso son la gestión de identidad para controlar el acceso a las historias clínicas, la trazabilidad de productos farmacéuticos, la contratación de seguros médicos, el desarrollo de ensayos clínicos, entre otros.  

Método: Para el desarrollo de este artículo de reflexión hemos hecho una revisión de la literatura donde se expone cómo funciona la tecnología Blockchain y Smart Contract, cuáles son las posibilidades de aplicación en el sector salud, con sus beneficios y limitaciones.

Objetivo: Identificar los beneficios y limitaciones que se pueden establecer para las tecnologías Blockchain y Smart Contract en el sector salud, como nuevo paradigma contractual.

Conclusiones: Los beneficios que el Blockchain y los Smart contracts pueden dar al sector salud son muy amplios, abarcando diferentes áreas, mejorando y haciendo más eficientes los procesos, aportando a una problemática sensible que puede beneficiar la situación de los diferentes actores del sistema. Hay que inclinar la balanza hacia los beneficios del Blockchain reduciendo las limitaciones, para poder encontrarnos a la vanguardia del desarrollo de esta nueva era.

PALABRAS CLAVE: cadena de bloques; contratos inteligentes; internet de las cosas; e-salud; historia clínica electrónica.

Abstract

The appearance of Smart Contracts within Blockchain technology is key due to its various applications in the health sector, being very useful in specific processes, because they are automated computer protocols, whose objective is to execute their terms or agreements with security and transparency, without the intervention of third parties, facilitating commercial logic. Some examples of its use are identity management to control access to medical records, the traceability of pharmaceutical products, the contracting of medical insurance, the development of clinical trials, among others.

Method: For the development of this article we have made a review of the literature where it is exposed how Blockchain technology and Smart contracts work, what are the possibilities of application in the health sector, with its benefits and limitations.

Objective: To identify the benefits and limitations that can be established for this Blockchain and Smart contract technology in the health sector, as a new contractual paradigm.

Conclusions: The benefits that Blockchain and Smart contracts can give to the health sector are very broad, covering different areas, improving, and making processes more efficient, contributing to a sensitive problem that can benefit the situation of the different actors in the system. We must tilt the balance towards the benefits of Blockchain by reducing the limitations, to find ourselves at the forefront of the development of this new age. 

Keywords: blockchain; smart contract; internet of things; e health; electronic medical record. 

Carlos Emilio Remolina Medina
Pág(s):e543
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Aplicaciones de la Teoría del caos en medicina

La Teoría del Caos surgió relacionada con las ciencias naturales, pero en la actualidad su campo de aplicación es cada vez más amplio porque el pensamiento complejo ha ofrecido solución a numerosos sistemas en la naturaleza, la biología y otras muy diversas esferas de la vida, como la economía y la lingüística, entre otras. En este artículo se pretende ofrecer una panorámica sobre las principales aplicaciones del caos en medicina, dado que muchos procesos en medicina manifiestan aparente desorden, complejidad y caos. Se analizarán, en particular, las opiniones existentes entre los investigadores sobre la presencia y significado del caos en los procesos metabólicos, las enfermedades cardíacas y la actividad cerebral, ya que son las áreas médicas que expresan los comportamientos más complejos. También se expondrán los resultados de la aplicación de las matemáticas del caos en la epidemiología. Es importante apropiarse de este nuevo enfoque porque comprender el caos confiere al hombre, en cualquier campo que se desempeñe, una visión más clara de la realidad. El abordaje científico aplicando la teoría del caos, conlleva la creación de un equipo multidisciplinario, que enfrente la complejidad desde todas las aristas posibles y del que puedan surgir ideas que rebasen las fronteras del paradigma científico tradicional. Según los expertos sobre el tema, la Teoría del Caos seguirá teniendo un espacio importante en el futuro. Es un reto, una necesidad y un deber para los investigadores de las diferentes ramas y especialidades, estar preparados.

Palabras clave: caos en medicina; sistemas caóticos; sistemas no lineales.

Abstract

Chaos Theory arose in connection with the natural sciences, but today its field of application is increasingly broad because complex thinking has offered solutions to numerous systems in nature, biology and other very diverse spheres of life, such as economics and linguistics, among others. This article aims to offer an overview of the main applications of chaos in medicine, given that many processes in medicine show apparent disorder, complexity and chaos. In particular, the existing opinions among researchers about the presence and meaning of chaos in metabolic processes, heart disease and brain activity will be analyzed, since these are the medical areas that express the most complex behaviors. The results of the application of the mathematics of chaos in epidemiology will also be presented. It is important to appropriate this new approach because understanding chaos gives man, in whatever field he works, a clearer vision of reality. The scientific approach applying chaos theory entails the creation of a multidisciplinary team that faces complexity from all possible angles and from which ideas can arise that go beyond the borders of the traditional scientific paradigm. According to experts on the subject, Chaos Theory will continue having an important space in the future. It is a challenge, a necessity and a duty for researchers from different branches and specialties to be prepared.

Keywords: chaos in medicine; chaotic systems; nonlinear systems.

Zurina Lestayo O'Farrill, José Luis Hernández Cáceres
Pág(s):e557
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Metodología para el desarrollo del sistema Web para la gestión de los programas de maestría del Instituto "Pedro Kourí"

Para llevar a cabo proyectos de desarrollo de software y como resultado final obtener un producto de alta calidad, con un bajo costo, un mínimo de esfuerzo y su entrega en tiempo; resultan fundamentales las actividades ejecutadas durante cada fase del proceso de construcción del software, en el que la identificación y elección de la metodología apropiada juegan un papel significativo para el éxito del proyecto. El objetivo del trabajo es proponer una metodología de desarrollo de software en ambiente web, para la gestión de los programas de maestrías del Instituto “Pedro Kourí”. Para llevar a cabo esta tarea se realizó una revisión sobre las metodologías de desarrollo de software existentes, los principios y fundamentos de las mejores prácticas para las metodologías ágiles y las tradicionales más relevantes en la actualidad, se estableció una comparación entre las metodologías seleccionadas y se propuso una metodología para el desarrollo de los procesos de ingeniería de software del sistema web para la gestión de los programas de maestrías del Instituto “Pedro Kourí”.

Abstract

To carry out software development projects and as a final result obtain a high-quality product, with a low cost, a minimum of effort and its delivery on time, the activities carried out during each phase of the software construction process are fundamental, in which the identification and choice of the appropriate methodology play a significant role for the success of the project. The objective of the work is to propose a methodology for software development in a web environment, for the management of the master's programs of the “Pedro Kourí” Institute. To carry out this task, a review is carried out on the existing software development methodologies, the principles and foundations of best practices for agile methodologies and the most relevant traditional ones today, a comparison is established between the selected methodologies and the Rational Unified Process (RUP) methodology is proposed for the development of the software engineering processes of the web system for the management of the master's programs of the “Pedro Kourí” Institute.

Keywords: software engineering; software development methodologies; agile methodologies; traditional methodologies; master's programs; “Pedro Kourí” institute.



Mario Barrientos Rodríguez, Grisel Zacca González, Marta Castro Peraza, Delmis Alvarez Gainza, María Vidal Ledo, Damian Valdes Santiago
Pág(s):e537
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Comunicaciones cortas

Aplicación móvil para el análisis estadístico en Android

El uso de dispositivos móviles en la vida moderna es imprescindible por las ventajas que brindan, ofrecen nuevas posibilidades e implementan de manera virtual servicios ya establecidos. La mayor posesión de  móviles que de computadoras en los estudiantes de Cuba nos motivó a la realización de esta aplicación. El objetivo de este artículo es describir la aplicación nombrada “Cálculos estadísticos y tasas en salud” (Calc. Tasas versión 1.7) construida para realizar cálculos en un curso de Bioestadística, cubriendo gran parte del contenido de esta asignatura en la enseñanza de pregrado de las universidades médicas, así como otros contenidos de interés en esta materia. También incorpora una base de datos con información demográfica y sanitaria de Cuba y sus provincias en el período 2013-2020. Como resultado se logró independencia tecnológica al dejar de usar programas foráneos y se logró una mayor portabilidad pues funciona tanto en móviles como en computadoras utilizando un emulador de Android.

Palabras clave: android; móviles; apk; bioestadística; tasas; demografía; salud; estadística.

Abstract

The use of mobile devices in modern life is essential due to the advantages they provide, offering new possibilities and implementing virtual services. The existence of greater number of mobiles phones than computers in Cuban students motivated the realization of this application. The objective of the article is to describe the application "Statistical calculations and rates in health" (Calc. Rates version 1.7) built to perform calculations in a Biostatistics course, covering a large part of the content of this subject in the undergraduate teaching of medical universities, as well as other content related with this topic. It also incorporates a database with demographic and health information on Cuba and its provinces in the period 2013-2020. As a result, technological independence was achieved by stopping using foreign programs and a greater portability, since it works on both mobile phones and computers through an Android emulator.

Keywords: android; mobile phone; apk; biostatistics; rates; demography; health; statistic.

Alfredo Tito Santana Machado, Pedro Martín Artiles González, José Luis Matos Ojeda
Pág(s):e529
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Instrumento en Excel, para la calificación de exámenes en la Educación Médica

Introducción: La evaluación de un examen de varias preguntas genera un número elevado de combinaciones que, al sumar el descuento de errores ortográficos, dificulta el otorgamiento de la calificación correcta y requiere de mucho tiempo. La automatización de este proceso fue realizada por Santander Montes y colaboradores con el paquete profesional estadístico PSPP de libre distribución.

Objetivo: Construir un instrumento en Excel para calificaciones de exámenes parciales y finales, de tres, cinco y siete preguntas, con descuento de errores ortográficos según los requisitos de la educación médica cubana.

Métodos: Se utilizaron las herramientas de tabulación de información y fórmulas que ofrece el programa Excel de Microsoft Office 2013.

Resultados: Se diseñó una interfaz simple, fácil de ejecutar. Se creó una secuencia para determinar en el instrumento: validez, confiabilidad, representatividad y factibilidad. Con la revisión reiterada de cinco profesores de manera independiente (1 Pediatría, 1 Medicina Interna y 3 Salud Pública) y la prueba piloto (examen final de Salud Pública de la carrera de medicina en el primer semestre del curso 2021-2022 en la Facultad “Julio Trigo López”), se logró un instrumento de muy fácil uso, válido, confiable y accesible.

Conclusiones: El instrumento en Excel propuesto proporciona una opción para automatizar el proceso de evaluación, evitando los errores que se cometen en la evaluación manual.

Palabras clave: toma de decisiones; calificación de exámenes; carreras de ciencias médicas en Cuba.

Abstract

Introduction: The evaluation of an exam of several questions generates a high number of combinations that, when adding the discount of spelling errors, makes it difficult to give the correct grade and requires a lot of time. The automation of this process was carried out by Santander Montes and collaborators with the professional statistical package PSPP of free distribution.

Objective: To build an instrument in Excel for qualifications of partial and final exams, of three, five and seven questions, with spelling errors discounted according to the requirements of Cuban medical education.

Methods: The information and formula tabulation tools offered by the Microsoft Office 2013 Excel program were used.

Results: A simple interface was designed, easy to execute. A sequence was created to determine in the instrument: validity, reliability, representativeness and feasibility. With the repeated review of five professors independently (1 Pediatrics, 1 Internal Medicine and 3 Public Health) and the pilot test (final exam of Public Health of the medical career in the first semester of the 2021-2022 academic year in the Faculty " Julio Trigo López"), a very easy-to-use, valid, reliable and accessible instrument was achieved.

Conclusions: The proposed instrument in Excel speeds up the evaluation process and avoids the errors that are made in manual evaluation.

Keywords: decision making; exam grading; Medical Sciences careers in Cuba.

Libia Margarita López Nistal, Aliucha María Rodríguez Días, Iliana Molina Nápoles, Marta Calvo Díaz, Lisandra del Carmen Martínez López, Bárbara López Nistal
Pág(s):e523
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